Persistance Tour 2007

06-12-07 20:59:53 / door nielsdebruijn / band: Agnostic Front / album: Agnostic Front - Warriors (2007) / concert: 05-12-07 - Persistence tour - 013 - Tilburg

Persistance Tour 2007

Op Sinterklaasavond vond dit jaar de derde editie van de Persistance Tour plaats, met dezelfde twee headliners als twee jaar geleden (Hatebreed en Agnostic Front). Deze keiharde package was de voorgaande jaren een groot succes en ook deze avond bewees de formule haar succes.

Al vrij vroeg opent Ringworm de avond. De muziek die deze heren maken ligt veel dichterbij metal dan bij hardcore, wat live nog eens duidelijker is dan op cd.Dit jaar bracht de band The Venomous Grand Design uit, die punx.nl met 74 punten beloonde. Live speelt de band dan ook de meeste nummers van deze cd.

En helaas viel de show behoorlijk tegen. Het lag mede aan de povere kwaliteit van het geluid en het kleine publiek maar vooral aan de stem van zanger Human Furnace. Die klonk namelijk heel erg zwak en schor, en werd vaker dan normaal bijgestaan door zijn bandleden. Erg spijtig want vooral door zijn unieke stijl weet Ringworm zich nog een beetje te onderscheiden van de rest.De show was niet echt slecht, de band ging lekker los (net als alle andere bands van de avond) maar indrukwekkend was het niet.

Daarna was het de beurt aan de Boston hardcore boys van Death Before Dishonor. Zij promoten nog steeds Count Me in (waar punx.nl een stuk postiever over was, 89 punten) en deden dat vanavond met verve.Na de opzwepende intro van het album brak de hel los. De eerste echte pit van de avond (en gelijk ook de eerste ruzies), meeschreeuwende fans en een energieke band die goed klonk en er zichtbaar zin in had.Er werden voornamelijk nieuwe nummers gespeeld. Count Me In, Break Through It All, Curl Up and Die, Fuck it All werden met veel kracht de zaal in geslingerd.

En daarmee oogstte de band succes. Zo heel bijzonder gevarieerd zijn de nummers niet, maar live staat het als een huis. Zeker voor het vroege tijdstip een memorabele show.

Als derde was het de beurt aan Sworn Enemy, een band die niet echt heel bekend is bij het grotere publiek maar toch al een flinke schare fans heeft verzameld. De nieuwe cd Maniacal krijgt overal aardige scores, want de nieuwe bezetting heeft het laagje trashmetal net wat beter uitgewerkt dan de vorige.Wat Sworn Enemy een taaie band maakt is de zang, het gekrijs van zanger Sal is niet voor iedereen weggelegd. Af en toe haalt hij uit en dan heb ik het gevoel dat hij beter in een grindcore band kunnen zitten, wat een stem!Het publiek kent de nieuwe nummers nog niet zo goed, maar het oudere werk wordt iets enthousiaster ontvangen. Als de band dan afsluit met een meeschreeuw/gangvocal nummer ontstijgen ze hun eigen beatdown-gehalte en zetten ze een spetterende finale neer.

Evergreen Terrace, die meededen in de race grootste backdrop, kan mij, en vele andere vanavond niet bekoren. Er staan best veel mensen, maar bijna niemand beweegt of reageert op deze band. De vreemde eend in de bijt zijn heeft zo zijn nadelen, en als je dan ook nog tijdens etenstijd moet spelen lukte het mij niet om het tot het einde vol te houden.

Voor de derde keer dit jaar in Nederland, Ignite. Nog steeds ligt de nadruk op Our Darkest Days, want op Embrace, Who Sold Out Know, A Place Called Home en Veteran na is het allemaal nieuw werk. Erg is dat niet want de laatste cd is dan misschien wel de meest gepolijste van allemaal, ik vind het toch wel de beste.Ignite is een goed geoliede machine die vanaf Bleeding de hele zaal meekrijgt, er wordt gezongen, gecrowdsurfd, keihard gepit (f**k moshen) en alle vuisten gaan de lucht in. Deze band zet de beste performance van de avond neer, alleen Hatebreed weet een soortgelijk iets te bewerkstellingen (iets harder).Het hoogtepunt van de show is het nummer Live for Better Days, waarop allerlei bandleden en crewmembers achterin de coulissen mee staan te zingen, waaronder leden van het Front en Death Before Dishonor.

Gelukkig komt deze band volgend jaar met Terror weer langs want ik kan er geen genoeg van krijgen.

En dan het Front. Legendes binnen de hardcore scene, waarvan vanavond Vinnie Stigma zijn vijftigste verjaardag vierde.De vorige shows van het Front die ik bijwoonde waren geen successen en helaas kan ik deze daartoe ook rekenen.

Het enige nummer dat lekker klonk was Gotta Go, verder was het één brij van herrie, waarin Miret zoals altijd niet te verstaan is en dit keer de bass harder staat dan de gitaren. Sommige nummers waren nauwelijks herkenbaar maar toch gaat een groot deel van het publiek los. Ondanks de matige show weten fans zich toch nog te amuseren, en daar gaat het om. Ik luister nog maar eens naar de Madball versie van Friend or Foe, want die beukte tien keer harder dan het Front zelf gisteravond.

Overduidelijk de publiekstrekker van de avond, Hatebreed. Gieren hard worden alle klassiekers en nieuwe nummers naar het publiek geslingerd. Van Under the Knife naar Proven, van Tear it Down naar Defeatist.Het publiek kent alle nummers en brult actief met Jamey Jasta mee. Net als Ignite is deze band een geoliede machine, die binnen een seconde de hele zaal een vol uur lang op zijn kop krijgt. Nauwelijks onzin tussendoor, vanaf het begin tot het einde met zijn allen nog een keer helemaal los.De bekende Hatebreed chaos is er weer, en wederom weet de band het publiek steeds verder op te zwepen. Met recht een headliner.

Als we nog even mogen genieten van Doomsayer en I Will Be Heard is de derde Persistance Tour weer voorbij. Een geweldige avond waar het publiek waar voor zijn geld heeft gekregen, en die hopelijk volgend jaar weer net zo’n vette line-up heeft.Stiekem gok ik op Sick of it All (die vorig jaar ook al afsloten), want welke andere hardcore band is groot genoeg?