Razorblade - Gegen Die Masse

22-05-11 01:59:00 / door mano-revolver / band: Razorblade / album: Razorblade - Gegen Die Masse (2011)

Razorblade - Gegen Die Masse

CD van de week Week 20 2011

Als je de Bauers, Smits en waarschijnlijk nog een half dozijn andere volkszangers achterwege laat, zijn er maar weinig Nederlandse artiesten die een volledig Duitse plaat hebben opgenomen en uitgebracht. Dat Razorblade dit van plan was, was al enige tijd bekend en in januari kregen we daarvan een voorproefje met de ‘Musik Für Spinner’ 7”. Aan de hand van slechts één nummer vond ik het moeilijk te bepalen of de Duitstalige weg van dit voornamelijk Brabantse gezelschap zou slagen. Maar de interesse voor de aankomende full-length ‘Gegen Die Masse’ was zeker gewekt.

‘Gegen Die Masse’ lag gisteren pas in mijn brievenbus, maar heeft inmiddels al vele rondes in mijn cd-speler mogen maken en met negen eigen nummers en één cover kan ik nu met 100% zekerheid zeggen dat de Duitstalige weg van Razorblade geslaagd is, sterker nog, ‘Gegen Die Masse’ is mokerhard en steekt muzikaal met kop en schouder boven elke andere Razorblade release uit.

Want niet alleen qua taal is Razorblade een andere weg in geslagen, ook muzikaal tapt Razorblade nu meer uit het Duitse vaatje. De band stond in mijn boekje altijd bekend als een lompe Oi! band (niks mis mee natuurlijk, laat dat duidelijk zijn!) en nog altijd klinkt het natuurlijk behoorlijk lomp, maar de nummers zijn wat meer mid-tempo, hebben een lekkere opbouw, duren wat langer en hebben af en toe een lekkere solo waardoor invloeden van bands als Troopers, Vogelfrei, Verlorene Jungs en uiteraard de Böhse Onkelz duidelijk hoorbaar zijn en ik trek dat enorm goed!

Duitsland is een grote afzetmarkt en dat bands uit de ‘underground’ daar door kunnen breken is geen geheim (kijk maar naar Frei.Wild, van origine ook geen Duitse band hoewel ze wel uit het Duitse deel van Italië komen, maar dat terzijde) en waarom zou dat met ‘Gegen Die Masse’ niet kunnen lukken? Het is namelijk een onwijs vet album geworden dat naar mijn mening Razorblade’s fanbase alleen maar zal laten doen groeien! Nu nog even wachten op de vinyl versie…

Score: 87/100

<< Rezurex - Dance of the Dead Travis Barker - Give The Drummer Some >>