Punx.nl grotendeels gearchiveerd, lees hier verder.

Star Fucking Hipsters - From the Dumpster to the Grave

19-10-11 15:28:00 / door pureandsimple / band: Star Fucking Hipsters / album: Star Fucking Hipsters - From the Dumpster to the Grave (2011)

PATS! Alweer het derde album van de band rondom Scott (Stza) Sturgeon die ska, (pop)punk en zelfs thrashy stofzuigermetal moeiteloos lijkt te mengen. En mengen doen ze op deze plaat nog meer dan ooit te voren. Dit keer is er, in samenwerking met rap-gezelschap The Coup, zelfs elementen van hip hop te bekennen en hoor je ook Spaanse teksten. Het moet niet gekker worden! Nouja… Dat doet het eigenlijk wel, want voor het eerst sinds LöC doet Scott Sturgeon weer eens iets op muzikaal gebied dat ik best de moeite waard vind. Oh! En dan vergeet ik nog bijna te melden dat er ook een cover van They Might Be Giants (Ana Ng) op deze plaat is te vinden. Alles bij elkaar is het best anders, maar toch is het duidelijk in het straatje dat Star Fucking Hipsters na de oprichting in 2008 is ingeslagen.

Hoewel Nico de Gaillo, op het podium vaak een zak aardappelen maar vocaal zeker een fijne toevoeging, niet meer mee doet hoor je haar nog wel op dit album. Er waren namelijk al enkele tracks opgenomen met haar vocalen. Momenteel is haar plek ingenomen door ene Kelsey (Kill-C) en haar hoor je ook terug op “From the Dumpster…”. Daarnaast is er met Yula Beeri (Nanuchka en The World/Inferno Friendship Society) als gastzang ook nog een derde vrouwenstem te horen op deze plaat. Hoewel er tekstueel (nog altijd sterk politiek geëngageerd) niets veranderd is blijken deze 13 nieuwe Star Fucking Hipsters tracks (ondanks de extreme kutnaam) ineens best leuk om te luisteren. Misschien komt dat omdat dit album weer een tikkie poppier is geworden, maar ik ben er in ieder geval positief door verrast. Liefhebbers van eerder werk hoeven echter absoluut niet bang te zijn dat echt iets vernieuwend gebeurt.

Score: 69/100

<< Trapped Under Ice - Big Kiss Goodnight Frenzal Rhomb - Smoko at The Pet Food Factory >>