Anti-Flag - A Document of Dissent

04-08-14 09:19:00 / door pureandsimple / band: Anti-Flag / album: Anti-Flag - A Document of Dissent (2014)

Anti-Flag - A Document of Dissent

Anti-Flag zou eigenlijk veel groter moeten zijn dan dat ze nu al zijn. Zo. Dat zeg ik even. En zo’n grote fan ben ik zelf niet eens van het werk van deze gasten. Maar ik vind datgene dat ze doen gewoon heel erg goed. En dat mag goddomme ook wel eens gezegd worden! Zeker aangezien ze het al 20 (!!) jaar doen. En ter eren van die twintig jaar is er nu dus deze ‘greatest hits’.

Net als bands als Green Day, AFI, The Offspring, Rise Against kreeg ook A-F gezeik over ‘selling out’. Natuurlijk hebben ze een stevige stuiver verdient aan de overstap op RCA, maar de catalogus van Anti-Flag is er door de jaren heen helemaal niet slechter op geworden. Misschien zelfs wel beter. Zowel muzikaal als tekstueel. Dat kunnen die andere bands niet zeggen (hoewel zij het in het begin ook helemaal niet slecht deden). Het voelt natuurlijk ook wel een beetje als ‘links lullen - rechts zakkenvullen’, maar daar doe je deze band toch echt te kort mee.

Hoewel een ‘best of’ de facto geldklopperij is zijn de tracks wel allemaal ge-remastered en luister je het lekker weg als een heel album. Zeker ook gezien de tracks op chronologische volgorde zijn gezet. Perfect voor mensen als ik die - hoewel ik bijna alle albums in de kast heb staan - nooit of nauwelijks iets van de band opzet. Wat mij betreft heeft de band nooit een slechte plaat uitgebracht en een samenraapsel van de beste tracks van al hun 9 langspelers (en dan nog een hutsie singles en splits) is dan ook meer dan prima te doen.

Score: 75/100

<< Old Firm Casuals - This Means War Chelsea Grin - Ashes to Ashes >>